صنعت گردشگری نیازمند نیروی متخصص و کارآمد است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم؛ نقش دانشگاه را در تربیت نیروی ماهر و توانمند برای جذب صنعت گردشگری ضروری عنوان و بیان کرد: برای اجرای این فرایند و تحقق نقش دانشگاه لازم است، بین دانشگاه و صنعت گردشگری ارتباط برقرار شود.

به ‌گزارش میراث‌آریا، علیرضا ارجمندی روز پنجشنبه یکم آذر ۱۴۰۳ در رویداد بزرگ توسعه گردشگری سه استان قم، اصفهان و مرکزی در نشست دانشگاه کاشان؛ موضوعاتی مانند نقش راهبری صنعت از سوی دانشگاه، محور بودن دانشگاه در عرصه صنعت گردشگری، تربیت نیروی متخصص در دانشگاه در بحث گردشگری را مهم برشمرد و گفت: امروز در دنیا رعایت این مسائل، فوق‌ضروری است و جهان به گردشگری به عنوان صنعت نگاه می‌کند و نقش راهبری در عرصه گردشگری را به دانشگاه واگذار می‌نماید.    

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم گفت: رسالت دانشگاه، تربیت نیروی کارآمد و زبانزد در بحث گردشگری است؛ دانشگاه‌های ما هم که در عرصه گردشگری همچون هتلداری و ... دانشجو می‌پذیرند؛ لازم است، نیروی کارآمد و توانمند تربیت کنند تا این نیروها بتوانند گردشگر را جذب شهر و استان کند.

او افزود: نیروی متخصص و کارآمد می‌تواند طوری رفتار و عمل کند که رستوران و هتل کوچک جذاب‌ترین و بهترین خدمات را به گردشگران دهد، طوری که برای مرتبه بعدی مسافران و گردشگران آن شهر و هتل را، برای گردشگری انتخاب کنند و در عین حال از زیبایی و جذابیتش برای دیگران تعریف و آن‌ها را ترغیب به آمدن به نقاط دیدنی مختلف در سطح ایران کنند. 

او ادامه داد: به عنوان مثال بوم‌گردی‌ها، به خاطر خدمات دلنشین، احساس رضایت و خوشایندی که برای گردشگر به همراه دارند، از ماه‌ها جلوتر توسط مسافران رزرو می‌شوند. این نقش نیروی متخصص و ماهر است که با گردشگر داخلی و خارجی می‌داند، چگونه حرف بزند و رفتار کند، تا جذبش کند. صنعت گردشگری با نیروی ماهر همراه شده است. صنعت بدون نیروی ماهر یعنی بی‌صنعتی و نداشتن خدمات خوب.

ارجمندی با بیان این که کاری کنیم که صنعت گردشگری، دائمی و مستمر باشد و وابسته زمان خاصی نباشد، گفت: در دو سال گذشته استان قم به دلیل افزایش زائر و گردشگر به جایی رسید که ۹۰ درصد ظرفیت مراکز اقامتی از سوی گردشگران خارجی و داخلی پر شده بود و بسیاری از خانه‌ها اقامتی شدند؛ این یعنی راهبری مدیریتی.

او گفت: رسیدن به راهبری مدیریت، راهکار افزایش گردشگری و ماندن آن در شهر و انتخاب دوباره آن و ترغیب دیگران به آمدن به فلان استان برای گردشگری و زیارت در همین نشست‌های علمی اتفاق می‌افتاد. نباید منتظر زمان خاص برای حضور گردشگری ماند.

او تأکید کرد: دنبال راه‌های جایگزین و دائمی بودن حضور گردشگری برای نقاط مختلف کشور باشیم تا جایی که هیچ مرکز اقامتی خالی نباشد و در همه فصول ظرفیت آنان از گردشگران داخلی و خارجی پر باشد و این ظرفیت را منوط به حضور فقط گردشگر خارجی نکنیم، اگر چه اولویت اول گردشگر خارجی باشد.

ارجمندی اضافه کرد: صنعت گردشگری در دنیا دچار فراز و فرود است، این امر تنها مربوط به ایران هم نیست؛ ولی با راهبری مدیریتی می‌توانیم راهکارهای جایگزین و جذاب برای جذب گردشگری خارجی یا داخلی ایجاد کنیم و کاری نماییم، ظرفیت مراکز اقامتی در طول سال پر باشد.

او افزود: الان استان قم سالانه حدود ۲۰ میلیون نفر زائر و گردشگر دارد، در حالی که کم‌ترین تبلیغات برای آن شده است؛ ولی کاری کنیم، این مسافر تنها برای مدت کوتاهی در قم نماند، با برنامه‌های جذاب و شاد، ایجاد مناطق جذاب گردشگری، بازارهای خوب و ... از این حضور میلیونی زائران نهایت بهره را ببریم.

او گفت: با برنامه‌ریزی می‌توانیم حضور میلیونی زائران در طول سال در استان قم را به استان‌ها و شهرهای همجوار هدایت کنیم، کسانی که به عنوان راهنمای گردشگری در دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری مشغول به کار هستند، می‌توانند در این زمینه نقش بسزایی داشته باشند.   

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم گفت: در استان قم علاوه بر گردشگری زیارت، ظرفیت‌های گردشگری در زمینه‌های تاریخی، میراثی و طبیعی نیز وجود دارد که لازم است با اطلاع‌رسانی این ظرفیت‌ها را به زائران و گردشگران معرفی کنیم.

ارجمندی افزود: از جمله این ظرفیت‌ها می‌توان به مسجد جامع و بازار شهر قم، سایت‌موزه قلی‌درویش (با حدود ۷ هزار سال قدمت)، کاروانسرای دیر گچین، گنبد نمکی، دریاچه حوض‌سلطان، درختان کهنسال، اماکن تاریخی و موزه‌ها اشاره کرد.

او گفت: صنعت گردشگری با بخش خصوصی حیات دوباره می‌گیرد و احیاء می‌شود، در این جا نقش مدیران مراکز اقامتی و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری برای ایجاد بستر مناسب مهم است تا زمینه این ارتباط را فراهم کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم اظهار کرد: بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری به خوبی از عهده کار بر می‌آید و می‌تواند زمینه‌ساز توسعه و رشد اقتصادی و اشتغالزایی بشود.  

 او همچنین از دست‌اندرکاران برگزاری رویداد بزرگ توسعه گردشگری سه استان قم، اصفهان و مرکزی در شهرستان کاشان تقدیر و سپاسگزاری کرد و نقطه قوت این رویداد را حضور افراد دانشگاهی و صاحب‌نظران و متخصصان بخش گردشگری دانست.

شهرستان کاشان دارای چهار بخش مرکزی، قمصر، نیاسر و برزک و پنج شهر کاشان، قمصر، نیاسر، جوشقان و برزک است. شهرستان کاشان با جمعیت بیش از ۳۶۴ هزار نفر دومین شهر پرجمعیت استان اصفهان و بیست و هشتمین شهر پرجمعیت ایران محسوب می‌شود. این شهرستان دارای نخستین تمدن یکجانشینی و شهرنشینی به قدمت محوطه باستانی سیلک (افزون بر هشت هزار سال) است. شهر کاشان از شهرهای تاریخی و گردشگری ایران می‌باشد و در حدود ۹۵ کیلومتری شهر قم قرار دارد.

کاشان با پیشینه‌ای به قدمت سیلک به عنوان پایگاه تاریخ تمدن بشری درخشان از نام استادان، عالمان، فقیهان و ادیبان نامداری همچون نراقی‌ها، ملا حبیب‌الله و ملا فتح‌الله شریف، ملا محسن فیض کاشانی، قطب راوندی، سید ابوالرّضا فضل‌اللَّه راوندی، غیاث‌الدّین جمشید کاشانی (ریاضیدان)، آیت‌الله آمیر سید علی یثربی، آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی (سیاستمدار)، محتشم کاشانی (شاعر)، سهراب سپهری (شاعر)، کمال ‌الملک (نقاش) و هزاران ستاره نامدار و شهیری است که آوازه نامشان افتخار ایران در جهان است.

نشانی اینترنتی تارنمای (سایت) اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان https://kashancth.ir است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403090300066
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha